GoBoat



Home » Portfolio Item » GoBoat

Interview

De drie vrienden Quinten, Robin en Tijmen zijn de drie initiatiefnemers voor GoBoat, het eerste Nederlandse boot-deelplatform. Het trio vormt een samenwerkend geheel. Een team van drie leuke gasten waarin ieder zijn specialiteit en rol heeft. Quinten heeft door zijn ervaringen, opgedaan bij een investeringsmaatschappij in de technologie, al veel businessplannen voorbij zien komen. Robin is werkzaam in de reisbranche waar hij een (online) marketing- en communicatiefunctie heeft en Tijmen is freelance developer.

Share:

GoBoat Oprichters

Van links naar rechts: Quinten Hoogenboom, Robin Doezie & Tijmen Brommet

Het idee is ontstaan uit de wens van Quinten en Robin om voor zichzelf te beginnen. De aanloop naar het uiteindelijke idee voor GoBoat is een proces geweest van de trends  in kaart brengen, het vertrekpunt bepalen en continue aanscherpen. Belangrijk zijn de ontwikkelingen in de deeleconomie geweest met veel nieuwe initiatieven die de afgelopen jaren op de markt zijn gebracht. “Het is zeker niet zo dat Robin en ik het idee voor GoBoat na één meeting al hadden uitgewerkt. Sterker nog, wij hadden meerdere ideeën die we allemaal hebben verkend en uiteindelijk sloot het idee van GoBoat het beste aan bij de manier waarop wij het ondernemen voor ons zagen”, aldus Quinten. Tijd en geld waren twee belangrijke aspecten voor de jonge ondernemers. Omdat zowel Quinten als Robin nog een fulltime job hadden wilden ze het ondernemen ‘on the side’ kunnen doen. Veel tijd hadden zij dus niet en ook het investeringsbudget was klein. “De diverse etentjes en bijbehorende brainstormsessies hebben ons onwijs geholpen criteria op te stellen om de haalbaarheid te toetsen. Zo werd er na een aantal maanden duidelijk dat wij als startende ondernemers gebruik wilden maken van een bestaand product. Dit zou ons tijd en geld schelen.

“Tijdens één van de eerste meetings werd mij duidelijk dat zowel Quinten als Robin het idee hadden om binnen vier weken (!) een op-en-top online platform vol met boten neer te zetten. Ik moest dus duidelijk maken dat dit helemaal niet mogelijk was.”

En toen was het zaak om aan GoBoat te bouwen, de Airbnb voor boten. De vele voorbeelden in de deeleconomie werden bestudeerd en hier en daar werden contacten opgedaan voor het bouwen van het platform. “Uiteindelijk kwamen wij terecht bij een bedrijfje in Amerika wat een white-label kon leveren. Het enige wat wij moesten aanleveren was de huisstijl en naam. Een basic opzet á la Airbnb komt er eigenlijk uitrollen. Echter, na oplevering krijg je voor iedere aanpassing en/of update de rekening. En dus kom je weer uit bij het budget dat wij niet hadden.” Er was dus behoefte aan iemand – het liefst in Nederland – die een website zelf kon en wilde bouwen en via een gezamenlijke vriend verscheen Tijmen in beeld. Als freelance developer groeide bij Tijmen langzaam het idee dat GoBoat potentie had. “Het moment dat ik echt overtuigd raakte was toen ik mijn neefje vertelde over het project waar ik mee bezig was en hij mij vertelde dat hij en wat vrienden met precies hetzelfde idee rondliepen, wow!

Quinten & Robin GoBoat

Voor Quinten en Robin was het tocht wel even spannend om je idee bij een developer neer te leggen. “Je wilt natuurlijk niet dat deze persoon er met jouw idee van door gaat”, aldus Robin. Dit werd bevestigd in de periode dat beide heren over en weer contact hadden met het bedrijf van het white-label in Amerika. Na een aantal weken kregen ze een telefoontje van de contactpersoon van het white-label dat haar broer in Praag ook een botenplatform was begonnen. “Dat was enorm schrikken. Wij kunnen het nooit zeker weten maar het is wel heel toevallig. Ik dacht toen echt we moeten opletten tegen wie wij wat precies vertellen”, aldus Quinten. Na deze kleine paniekaanval hebben beide heren dan toch hun idee aan Tijmen verteld. Quinten: “Uiteindelijk is het toch belangrijk om het veel over jouw idee te hebben. Hierdoor verkrijg je nieuwe inzichten en wordt je verhaal aangescherpt.

Dit was ook de periode dat Quinten en Robin echt kennis maakten met de wereld van het developen. Tijmen: “Tijdens één van de eerste meetings werd mij duidelijk dat zowel Quinten als Robin het idee hadden om binnen vier weken (!) een op-en-top online platform vol met boten neer te zetten. Ik moest dus duidelijk maken dat dit helemaal niet mogelijk was.” Achteraf kan het GoBoat-team wel lachen om hun bizarre planning. Het bouwen van een online platform neemt dus meer tijd in beslag dan vier weken. Werkend vanuit zijn werkplek bij Hackers & Founders is Tijmen naast zijn andere opdrachten bezig om het platform verder te ontwikkelen. “Als developer ben je vaak helemaal niet zichtbaar. Het ontwikkelen van een op het oog kleine functionaliteit kan in de praktijk gewoon veel tijd in beslag nemen. En dat maakt het soms lastig om voor anderen te zien welke vooruitgang er wordt geboekt.

Het idee om iets live te zetten en dat dan vervolgens uit te bouwen heeft heel prettig gewerkt. Het bouwen is gefaseerd gegaan, of in startup termen ‘lean’, zoals omschreven in het boek ‘De Lean Startup‘ van Eric Ries (#tip #bestseller). Quinten: “Voor mij persoonlijk is dit boek echt een eyeopener. Toen ik het las vielen er zoveel dingen op z’n plek en begrepen wij elkaar beter.” Als team hebben zij vervolgens een plan opgesteld waarin zij net voor de zomer een ‘Minimal Viable Product’ konden lanceren. Robin: “De volgorde is belangrijk en daarom werken wij in sprints. Iedere dinsdag stellen wij een lijst op van functionaliteiten, die verdelen wij in brokken en dan hebben we een week de tijd om het klaar te krijgen. Voordat een nieuwe functie live gaat wordt deze uitvoerig getest om ervoor te zorgen dat het goed werkt.” Zo is in de eerste week de landing page gebouwd, in week twee de mogelijkheid om je e-mailadres in te voeren enz. enz. “Zo kon je op een gegeven moment je boot aanmelden, maar kon je er nog niet bij, aldus Tijmen.

Halte 3 GoBoat Interview

Vervolgens was het doel om afgelopen zomer een aantal boten te hebben verhuurd. Maar om dat te realiseren moest het platform wel serieus doorontwikkeld worden. Robin: “Wij hebben toen al vrij snel gemerkt dat het idee aansloeg. Alleen zaten wij nog overal tussen. Het platform had nog geen functionaliteit om de mensen met elkaar in contact te brengen. Des te mooier was het moment dat er een huurder met een verhuurder een conversatie aanging zonder hulp van ons, een genietmomentje!” De eerste reservering, na lancering van  versie 1.0 was een ander hoogtepunt. Iemand wilde op de Gay Pride een bootje huren. Robin: “Toch best tricky om je boot op de Gay Pride te verhuren. Wij dachten zelf nog, als dat maar goed gaat. Maar dat is het mooie van het vertrouwen dat heerst in de deeleconomie, men is daar vrij makkelijk in. Wij zijn met een fles Prosecco langsgegaan om de deal met huurder & verhuurder te vieren.

“Naleven van het beboeten van verhuurders is voor Waternet niet te doen en dus komen ze bij ons uit, wij zijn makkelijk te vinden”, aldus Quinten.

De afgelopen zomer was GoBoat een hot item. Waternet, de gemeenschappelijke organisatie van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de gemeente Amsterdam, heeft GoBoat (tijdelijk) gedwongen te stoppen met hun dienstverlening in Amsterdam. Probleem is dat het wettelijk niet is toegestaan om betaald personenvervoer op het water in Amsterdam uit te voeren. “Naleven van het beboeten van verhuurders is voor Waternet niet te doen en dus komen ze bij ons uit, wij zijn makkelijk te vinden”, aldus Quinten. Door deze Waternet-ban liggen de activiteiten in Amsterdam stil. Uit voorzorg (voor hoge boetes) is het niet mogelijk om je boot in Amsterdam te verhuren. “Het is daarom enorm kicken om te zien dat de aanmeldingen ook na ‘ban’ gewoon doorgingen. Wij zijn in gesprek met zowel Waternet als de gemeente Amsterdam om dit probleem op te lossen”, aldus Quinten.

Veel publiciteit levert het GoBoat wel op. Publicaties in o.a. het Parool hebben er voor gezorgd dat de aanmeldingen ook buiten Amsterdam binnenstromen. “Een leuke ontwikkeling als gevolg van diverse publicaties. En ondertussen richten wij ons voornamelijk op het door ontwikkelen van het platform.” De uitkomst van het ‘probleem’ met Waternet zal in de komende maanden wel duidelijk worden en dus absoluut geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Sterker nog de heren van GoBoat gaan gewoon door om ervoor te zorgen dat zij klaar zijn voor de volgende zomer Terugkijkend op 2014 is het een succesvol en hectisch jaar geweest. 120 boten staan op het platform, meer dan 400 actieve gebruikers en er hebben ongeveer 30.000 mensen de website bezocht. “Deze cijfers zijn het resultaat van de druk die wij onszelf hebben opgelegd. In een klein half jaar zijn wij live gegaan en hebben wij ervaren hoe het publiek het platform heeft ontvangen. Belangrijke bagage in onze ontwikkeling naar volgende zomer waarin wij deze cijfers natuurlijk willen overtreffen”, aldus Robin.

In aanloop naar de zomer van 2015 zijn er een aantal functionaliteiten die nog ontwikkeld moeten worden en daar gaat het GoBoat-team komende winter in alle rust aan werken. “Een reviewfunctionaliteit en een verzekering bij een transactie moeten ervoor zorgen dat wij feedback verkrijgen en er een zekere vorm van veiligheid in het concept is gebouwd.” En in de toekomst zou het fantastisch zijn om op parttime basis het platform door te laten groeien. Hierin speelt de financiering een belangrijke rol. Quinten: “De manier waarop wij een investering willen realiseren zijn we nog niet helemaal uit. Er zijn zoveel van die accelerator-initiatieven dat je de afweging moet maken wat het ons aan tijd  kost en wat het ons uiteindelijk op kan leveren. Wij gaan hier rustig over nadenken.

Redactie

De redactie verzorgt de publicaties op StartingNow.

Bianca van den Boogaard (redacteur & fotograaf)
Benito Olenski (redacteur & blogger)

Aangevuld met een team van bloggers brengen wij o.a. interviews met startende ondernemers. Bedoeld om de ondernemer, die in ons allen zit, te motiveren zijn plannen door te zetten en te genieten van het ondernemerschap.

StartingNow, motivatieblog voor startende ondernemers.